Svarte tall til tross for et tøft år

Lock down og økt fjernarbeid – ikke de beste forutsetningene for møbelbransjen som retter seg mot offentlig miljø. Men til tross for et tøft år viser Input interior-konsernet svarte tall i regnskapet fra 2020.

Konsernet etablerte virksomhet i samtlige land i Norden i 2018 og skiller seg fra de fleste av sine konkurrenter gjennom å ikke ha en egen møbelproduksjon. Siden starten har Input interior satset på å levere markedets bredeste sortiment av innredning til kontor og næringsliv, hotell og restaurant, skole og utdanning samt helse og omsorg. Mottagelsen har vært bra, og til tross for den pågående koronapandemien viser konsernet et overskudd på litt over 63 millioner SEK / 6 millioner EURO i 2020.

Mille Milehem, vise administrerende direktør i Input interior-konsernet, mener at virksomheten så langt har klart seg bedre enn forventet.

– Vi har klart å tilpasse oss til en veldig vanskelig situasjon gjennom å se mulighetene på markedet. Allerede tidlig på våren kunne vi hjelpe kundene våre med å tilby sine ansatte løsninger for hjemmearbeidsplassen, noe som fortsatt er aktuelt i hele Norden. Vi har så langt levert nærmere 10 000 hjemmearbeidsplasser. Vi tok også fram en guide om hva som kreves for at hjemmearbeidet skal kunne gjennomføres på en trygg og sikker måte samt hvilke tiltak som bør gjennomføres på kontoret for å minske risikoen for smittespredning.

Mange av Input interiors kunder har blitt påvirket av pandemien og flere prater om å fortsette fjernarbeidet lenge etter at restriksjonene er borte. Det er en forandring som Mille Milehem mener bransjen må forholde seg til, også på lang sikt.

– Koronapandemien har helt klart ført med seg en forandring for kontorarbeidsplassen. Digitaliseringen har akselerert og både arbeidsgivere og ansatte ser fordeler med å jobbe hjemmefra. Det er noe vi kommer til å se en økning av også etter pandemien. Men jeg tror ikke at kontoret kommer til å forsvinne på lang sikt. Det er fortsatt i det mellommenneskelige møtet som det oppstår idéer og at kreative prosesser settes i gang. Dessuten tror jeg at mange savner fellesskapet med kollegaer. Jeg tror at vi kommer til å se en kombinasjon av kontor og fjernarbeid, noe som på ingen måte trenger å være negativt for vår virksomhet, tvert i mot.

Men til tross for ganske lyse framtidsutsikter holder Koronapandemien fortsatt et grep om samfunnet og også innredningsbransjen går mot en annerledes vår.

– Normalt innebærer vinter og vår både messer, produktlanseringer og inspirasjon. I år er det selvfølgelig avlyst. For oss handler det på lang sikt om å innta en mer proaktiv salgsposisjon der langsiktig bearbeidelse og innovative, ettertraktede løsninger kommer til å være avgjørende, avslutter Mille Milehem.

La oss kontakte deg

Skriv inn opplysningene dine nedenfor, så tar vi kontakt med deg.

    Takk for din henvendelse

    Vi kommer tilbake til deg så snart som mulig.

    Til skjemaet
    Oops

    En feil har oppstått, vær vennlig å forsøk igjen.

    Til skjemaet