Restaurant Vrå

Det nordiske og japanske formspråket er beslektet, og materialer som stein, glass og tre har stått sentralt i prosjektet.

Restaurant VRÅ byr gjestene på et kulinarisk og interiørmessig møte mellom det beste fra den svenske vestkysten og Japan. Samlet i et bærekraftig konsept.

Innerst i et mindre lokale på Clarion Post Hotel i Göteborg har restauranten med det beskrivende navnet VRÅ (hjørne) gjemt seg. Men etter flere år med strålende kritikker var det på tide å komme seg ut av hjørnet og opp en etasje til den store, vakre hallen som en gang rommet postkontoret i Göteborg.

I den nye restauranten kan opptil 90 sittende gjester nyte en årstidsbasert meny. Ingrediensene er kortreiste, og inspirasjonen og tilberedningsmetodene kommer fra det japanske kjøkkenet. VRÅ tilbyr både tradisjonelle japanske sitteplasser, såkalte horigotatsu, og langbord, chambre separée og sitteplasser ved baren.

Restauranten er designet av Semrén & Månsson, og Input interior har hatt ansvaret for byggeprosjektledelse og for å realisere innredningskonseptet, som er i tråd med restaurantens visjon om å være bærekraftig i alle ledd. Her er det brukt solide og bærekraftige materialer som dessuten står i stil med lokalets elegante grunnutførelse. Blant flere spennende detaljer kan vi nevne de delvis resirkulerte håndlagde kunstglassplatene fra Orrefors som rammer inn og avskjermer de runde bordene og sofaene i restauranten, og den lokale granitten fra Bohuslän som blant annet brukes under vaskeseremonien i entreen.

En av restaurantens største utfordringer er ifølge Sara Ewreskär, prosjektansvarlig arkitekt hos Semrén & Månsson, å bevare den intime følelsen og integriteten som gjestene i mange år har forbundet med VRÅ.

– Vi har på flere ulike måter jobbet med å skape romslighet for å bevare følelsen av å drive i liten skala i et stort lokale. Pergolaen, store skjermbrett og de runde bordene med avskjerming i form av glassplater bidrar til å skape rom i rommet.

Det nordiske og japanske formspråket er beslektet, og materialer som stein, glass og tre har stått sentralt i prosjektet. Samtidig danner bygningens vakre, solide konstruksjon en interessant kontrast til det japansk-inspirerte.

– Når du kommer inn gjennom inngangen fra gaten, er opplevelsen at du kommer inn fra en travel bakgate i Tokyo, med mye metall og et åpent kjøkken i tilknytning til de japanske sitteplassene. Så går du videre til den store salen med staselige vinduer, mye eik og flotte utsmykninger. Her skaper de blå tonene i tekstilene assosiasjoner til havet og Sveriges vestkyst.

De vakre lokalene der historien sitter i veggene, er et perfekt utgangspunkt for en restaurant og innredning som vil gjøre inntrykk på gjestene. Samtidig representerer de en utfordring for de som jobber med ombyggingen. Regionsjef Erik Lundqvist i Input interior beskriver prosjektet som alt annet enn en standardleveranse.

– Det gamle posthuset er vernet, og det innebærer at vi ikke har lov til å bygge eller forandre utgangspunktet ved for eksempel å bore i gulv, vegger og tak. Ingen enkel oppgave, siden store deler av innredningen er spesialbestilt og plassbygd. Men sammen med Semrén & Månsson har vi kommet frem til kreative løsninger for å få interiøret på plass. Trass i strenge restriksjoner har arbeidet gått smertefritt takket være en god relasjon og dialog mellom oss, kunden og arkitekten.

La oss kontakte deg

Skriv inn opplysningene dine nedenfor, så tar vi kontakt med deg.

    Takk for din henvendelse

    Vi kommer tilbake til deg så snart som mulig.

    Til skjemaet
    Oops

    En feil har oppstått, vær vennlig å forsøk igjen.

    Til skjemaet