SEB Stockholm

Et pulserende senter som innbyr til spontane møter og fellesskap.

Når en av Sveriges største banker forlot tre adresser for å få et felles utgangspunkt, resulterte det i 72 000 kvadratmeter med kontorareal, 600 møterom og ikke minst 4500 medarbeidere. SEBs hovedkontor i Arenastaden, Solna, er Sveriges største kontorprosjekt gjennom tidene.

For å øke effektiviteten og samarbeidet flyttet SEB tre av Stockholmskontorene sine til ett og samme sted. Et enormt logistikkprosjekt som foregikk i to flytteetapper. Det tredelte bygget samler totalt 4500 medarbeidere hvor alle har tilgang til et eget skrivbord.

Sikret for fremtiden

Wingårdhs har hatt ansvaret for alt interiørmiljøet, og de har hatt et viktig oppdrag med å sikre huset for fremtiden.
– I et slikt kjempeprosjekt gjelder det å være tidløs og ikke trendy, sier Helena Toresson, interiørarkitekt på Wingårdhs. Det handler om å ha et blikk på selskapets verdier og ikke se for nye på nåværende trender.

Å skape fremtidssikre miljøer handler ikke bare om arbeidsmåte og uttrykk. Det er like viktig at innredningen holder mål over flere år.
– Det handler om å skape en holdbar innredning med møbler som tåler slitasje og gjerne i et materiale som eldes med verdighet, sier Sara Helder, interiørarkitekt på Wingårdhs.

Input interior har i tillegg til å levere og montere all innredning også sørget for at møblene tilfredsstiller krav til holdbarhet, ergonomi og kvalitet. Ved å tilby tjenesten IMS, Interior Management System, har Input interior også sørget for at SEB selv fortløpende kan kontrollere strømmen av møbler. I systemet opprettes det et register over all innredning ved at hver artikkel merkes med en unik QR-kode som lastes opp i en database. Verktøyet gjør at det blir enklere senere ved registreringer eller omorganiseringer.

Anna Sandefeldt, interiør- og designansvarlig på SEB, syns at systemet har fungert svært bra.
– Vi har på en enkel måte kontroll på møblene; hva som fins og hva vi har, samt hvor det skal stå. For oss er fleksibilitet et nøkkelord, og av og til må vi gjøre forandringer, et kontorrom skal bli til et møterom og omvendt. Der er QR-merkingen kjempebra, for da kan vi se nøyaktig hva vi har og hvordan vi kan flytte om.

Spontane møter

Rikelig med sitteplasser og fleksible løsninger gjør det mulig å arbeide og holde møter praktisk talt hvor som helst.
– SEB hadde et ønske om å være synlig og å møtes mer spontant. Fordi de tidligere hadde vært spredt på tre kontorer, var målet «ett SEB» hvor man samler medarbeiderne og til og med styrer bevegelsene deres slik at de møter hverandre, sier Helena Toresson.

De tre husene er derfor koblet sammen og rommer fire atrier som oppmuntrer til møter, fellesskap og kommunikasjon.
– Atriene har forskjellige funksjoner. Det første er pulserende med mye liv og røre. Det er det første man møter når man kommer til SEB, og det siste man passerer når man drar hjem. En baristabar fungerer som avskjerming fra store folkemengder, og man har også mulighet til å sette seg ned på alt fra barkrakker til loungemøbler. Det andre atriet er basert på fleksibilitet. Der er det en stor sittetrapp, møbler som kan stables og stoler som kan flyttes etter behov. Det tredje er mer avslappet med en slags «hjemme hos»-følelse. Det fjerde fungerer som et alternativ til en separat arbeidsplass, avslutter Sara Helder.

La oss kontakte deg

Skriv inn opplysningene dine nedenfor, så tar vi kontakt med deg.

    Takk for din henvendelse

    Vi kommer tilbake til deg så snart som mulig.

    Til skjemaet
    Oops

    En feil har oppstått, vær vennlig å forsøk igjen.

    Til skjemaet