På tide med forandring

En investering i skolen er en investering i fremtiden. Men hvordan bør skolen utformes hvis man vil skape et godt undervisningsmiljø som stimulerer til læring og bidrar til fellesskap? I nært samarbeid med arkitekter og pedagoger setter Input interior eleven i fokus og lar innredningen støtte opp om undervisningen.

Kontorer og arbeidsplasser har de siste 100 årene gjennomgått stadige forandringer. Nye funn og trender har påvirket måten vi arbeider på, fra enkeltkontorer til åpne landskap og aktivitetsbaserte miljøer. De fleste løsningene har både tilhengere og motstandere, og debatten kan iblant bli høylytt. Ønsket om å effektivisere arbeidet og tiltrekke seg riktig kompetanse driver utviklingen fremover.

 

Brogardaskolan common areas in blue
Brogårdaskolan / Foto Matilda Kjell

Et miljø som har endret seg svært lite det siste århundret, er imidlertid skolen – selve symbolet på fremtiden. Dette til tross for at synet på kunnskap, pedagogikk, barn, tenåringer, utfordringer og muligheter har endret seg drastisk. Men nå er det på tide med forandring.

I en stadig mer konkurranseutsatt verden blir evnen til å tiltrekke seg elever og lærere stadig viktigere. Samtidig øker behovet for fleksible løsninger i takt med erkjennelsen av at vi må utnytte ressursene våre mer effektivt. For å oppfylle kravene kreves det at både utsiden, innsiden og helheten holder i lengden.

 

Nordseter skole

Nordseter Skole / Foto Zink / Thomas Mellbye

– Ny teknologi, individualisering, mangfold og ikke minst et utbredt bærekraftperspektiv har skapt behov for forandring i skolen. For å kunne møte elevene på et individuelt plan går man ofte bort fra tradisjonelle klasserom. Eventuelt kombinerer man dem med nye arealer med fleksibel møblering og behovstilpassede løsninger, sier Evelina Höglund, som er selger og prosjektleder hos Input interior i Göteborg, før hun fortsetter resonnementet:

– Det handler om å utnytte lokalene på riktig måte og å tilpasse innredningen til undervisningen og elevene. Når man tilbyr ulike alternativer, kan elevene selv finne den plassen som egner seg best for å løse den oppgaven de står overfor.

 

Uranienborg Skole
Uranienborg Skole / Foto Zinc / Thomas Mellbye

Hun får støtte fra Norleif Vegsund, som er prosjekt- og produktansvarlig for skole hos Input interior i Norge og har jobbet med skolemøbler og -innredning i over 25 år. Også han har lagt merke til at barn og unges læringsmiljø prioriteres stadig høyere.

– Det er godt å se at elevenes læringsmiljø tas stadig mer på alvor. Alle løsninger er ulike, men fleksibilitet, ergonomi og ikke minst kvalitet er viktig uansett om det gjelder et konsept til en helt ny skole eller det er enkeltmøbler som skal kjøpes inn. En investering i møbler og innredning skal vare i 20-30 år, og i mange tilfeller lenger. God kvalitet er både bærekraftig og på sikt lønnsomt.

 

Änglandaskolan
Änglandaskolan / Foto Jason Strong

Høres dette interessant ut? I casen om Uranienborg skole i Oslo kan du lese mer om hvordan de har jobbet for å utnytte skolens lokaler effektivt og ta hensyn til elevenes unike behov. Eller du kan la deg inspirere av Nordseter skole, som har skapt kreative læringsmiljøer som fremmer bevegelse og ulike typer læring.

La oss kontakte deg

Skriv inn opplysningene dine nedenfor, så tar vi kontakt med deg.

    Takk for din henvendelse

    Vi kommer tilbake til deg så snart som mulig.

    Til skjemaet
    Oops

    En feil har oppstått, vær vennlig å forsøk igjen.

    Til skjemaet